Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR)
Pobierz wybrany format publikacji:
Pojęcia ‘zrównoważony biznes’ i ‘społeczna odpowiedzialność’ są często stosowane zamiennie. Koncepcja CSR, koncentrująca się na danej organizacji, stanowi zarówno pewną filozofię, jak i zestaw narzędzi pozwalających osiągnąć stan zrównoważonego biznesu, który w dłuższej perspektywie, prócz korzyści środowiskowych i społecznych, gwarantuje długotrwały wzrost wartości firmy. W odniesieniu do mniejszych podmiotów działania te można określić również mianem odpowiedzialnej przedsiębiorczości.
Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR) to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Spis treści
1. Co to jest CSR i dlaczego jest ważny
2. Międzynarodowe standardy, normy i zasady CSR
3. Interesariusze, mapowanie interesariuszy
4. Kluczowe Obszary CSR – relacje z pracownikami
5. Kluczowe Obszary CSR – środowisko
6. Kluczowe Obszary CSR – zaangażowanie społeczne
7. Ekowydajność, ekoefektywność
9. CSR w Polsce – przykłady dobrych praktyk z różnych regionów Polski
10. Proces tworzenia strategii CSR w MŚP
11. Zagrożenia we wdrażaniu CSR w MŚP – jak je pokonać?
12. Przykłady dobrych praktyk w małych i średnich firmach
13. Odpowiedzialny marketing
14. Kluczowe instrumenty wspierające wdrażanie zasad CSR w firmie
15. Narzędzia do prowadzenia systematycznych porównań (benchmarkingu)
19. Monitorowanie i komunikowanie efektów CSR
20. Kilka słów o CSR i innowacjach
21. „To nie jest CSR – czyli jednorazowa „akcja” CSR-u nie czyni”
22. Rola Instytucji publicznych oraz rządu w promowaniu społecznych przedsiębiorstw
23. Źródło informacji o CSR
Bibliografia: