Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Celem niniejszego projektu badawczego było uzyskanie informacji na temat stosowania przez mikroprzedsiębiorców strategii niszy rynkowej i skuteczności wykorzystania tych strategii, również w czasie spowolnienia gospodarczego. Realizując badanie dokonano przeglądu literatury i opracowano raport wstępny, posłużono się także metodą pogłębionych wywiadów indywidualnych z właścicielami mikroprzedsiębiorstw działających w niszy rynkowej (30) oraz zrealizowano badanie ilościowe na próbie 1264 mikroprzedsiębiorców. Badanie przeprowadzono w okresie lipiec-sierpień 2010 roku.
Spis treści
W raporcie zawarto także odpowiedzi na następujące tematy:
- jaki odsetek mikroprzedsiębiorców w Polsce prowadzi działalność w niszy rynkowej, rozumianej jako strategia różnicowania produktów,
- jakie są możliwości rozwoju przedsiębiorstw przy wykorzystaniu strategii opartych na niszy rynkowej,
- jakie czynniki decydują o wyborze strategii rynkowej przez przedsiębiorstwa,
- jakie są potrzeby mikroprzedsiębiorców w zakresie tworzenia i realizowania strategii,
- jakie są kluczowe kompetencje i umiejętności pracowników z punktu widzenia pracodawcy - właściciela mikroprzedsiębiorstwa,
- czy funkcjonowanie mikroprzedsiębiorstw w niszy rynkowej jest działaniem ofensywnym zwiększającym ich potencjał rozwojowy, czy też, jako forma obrony przed rosnącą konkurencją, stanowi ich ograniczenie,
- czy w obliczu kryzysu gospodarczego stosowanie strategii niszy rynkowej może być skutecznym narzędziem ułatwiającym przetrwanie trudności,
- jakie są propozycje przyszłych kierunków i instrumentów wsparcia mikroprzedsiębiorstw w Polsce.