Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Przegląd badań i publikacji dotyczących zarządzania wiekiem w przedsiębiorstwach
Pobierz wybrany format publikacji:
Starzenie się ludności od około dwóch dekad p ostrzegane jest w krajach UE jako kluczowy czynnik, który będzie kształtował sytuację na rynku pracy. Związany ze starzeniem się ludności spadek zasobów s iły roboczej grozi w nieodległej perspektywie poważnym niedoborem pracowników oraz załamaniem systemu emerytalnego . Rosnąca świadomość tych zagrożeń stopniowo zwiększała zainteresowanie decydentów politycznych tą problematyką i odpowiednio ukierunkowywała cele prowadzonej przez nich polityki rynku pracy. Jednym z głównych celów tej polityki w wielu krajach jest obecnie zwiększenie aktywności zawodowej osób starszych, a zarządzanie wiekiem w przedsiębiorstwie jest wskazywane jako istotny czynnik sprzyjający jego osiągnięciu.
Celem niniejszego op racowania jest identyfikacja rekomendowanych w literaturze przedmiotu działań z zakresu zarządzania kadrami służących zwiększeniu zdolności do pracy osób starszych, a tym samym wydłużeniu ich aktywności zawodowej. Informacje te uzyskano w wyniku gruntowneg o przeglądu krajowej i zagranicznej literatury dotyczącej zarządzania wiekiem , w tym zarówno publikacji o charakterze informacyjnym skierowanych do pracodawców, jak i opracowań naukowych zawierających wyniki badań. Analiza literatury pozwoliła na stwierdze nie nie tylko jakie narzędzia stosuje się w celu zarządzania wiekiem pracowników, ale również jakie są warunki konieczne dla wdrożenia tych działań w przedsiębiorstwie oraz jakie efekty przynosi ich stosowanie.
Spis treści
1. Podstawowe pojęcia dotyczące zarządzania wiekiem
1.1. Definicja zarządzania wiekiem
1.2. Terminologia dotyczącą zarządzania wiekiem
1.3. Zarządzanie wiekiem a zarządzanie różnorodnością
1.4. Definicja osoby starszej
2. Przyczyny stosowania zarządzania wiekiem
3. Cech y starszych pracowników w opinii pracodawców
4. Obszary zarządzania wiekiem
5. Narzędzia zarządzania wiekiem
5.1. Rekrutacja
5.2. Uczenie się, szkolenia i kształcenie ustawiczne
5.3 . Rozwój kariery zawodowej
5.4. Elastyczny czas pracy
5.5. Ochrona i promocja zdrowia oraz projektowanie stanowisk pracy
5.6. Przesunięcia pomiędzy stanowiskami
5.7. Zakończenie zatrudnienia i odejście na emeryturę
5.8. Podejście kompleksowe
6. Czynniki sukcesu zarządzania wiekiem
7. Wnioski