Pomiń nawigację

12 marca 2024 r.

Współpraca biznesu z edukacją. Jakie korzyści przynosi?

Współpraca nauki z biznesem przyczynia się do rozwoju technologicznego i gospodarczego poprzez transfer wiedzy, komercjalizację badań oraz innowacje. Z potrzeby partnerstwa przedsiębiorstw z edukacją powstały Sektorowe Rady ds. Kompetencji odpowiedzialne za współpracę z pracodawcami i jednostkami naukowymi oraz za wyznaczanie kierunku zmian. Rady umożliwiają przedsiębiorcom oddziaływanie na usługi edukacyjne – na to, czego i jak uczą polskie szkoły, uczelnie, instytucje szkoleniowe.

Sektorowe Rady ds. Kompetencji

Dopasowanie systemu edukacji do potrzeb systemu gospodarczego – to główny cel utworzenia Sektorowych Rad ds. Kompetencji. Ponad 50% Polaków posiada wyższe wykształcenie, mimo tego aż ¾ przedsiębiorców nie może zrekrutować kandydatów o pożądanych kompetencjach. System edukacyjny jest często niedopasowany do potrzeb na rynku pracy. Celem Sektorowych Rad ds. Kompetencji jest zatem zbudowanie kompetencji pożądanych w poszczególnych branżach, aby kwalifikacje zdobywane w szkołach, na uczelniach, podczas kursów i szkoleń odpowiadały na realne potrzeby pracodawców.

– Przede wszystkim rady sektorowe prowadzą badania dotyczące potrzeb kwalifikacyjnych przedsiębiorców, a także luk kompetencyjnych, jakie występują na rynku. Staramy się, żeby przedsiębiorcy aktywniej współpracowali ze szkołami – powiedziała Hanna Zawistowska z Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Turystyka.

Współpraca nauki z biznesem

O tym, dlaczego biznes powinien współpracować z edukacją i jakie korzyści płyną z tego dla obu stron, opowiedzieli przedstawiciele Sektorowych Rad ds. Kompetencji w filmie pt. „Współpraca biznesu z edukacją” opublikowanym na YouTube PARP. Łukasz Bis z Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Komunikacja Marketingowa podkreślił, że współpraca biznesu z edukacją jest szalenie istotna w procesie kształtowania kadr, które będą faktycznie przydatne na rynku pracy.

– Dla sektora komunikacji marketingowej korzyści wynikające ze współpracy biznesu z edukacją są ogromne. Sektor zatrudnia ludzi z bardzo wielu branż, absolwentów różnych kierunków, różnych typów uczelni, również tych technicznych. Możliwość opowiadania, czego sektor potrzebuje i przekazywania informacji uczelniom, to jest zysk sektora. Natomiast dla uczelni, dla szkół, techników, to jest informacja, jacy kandydaci są poszukiwani, o jakich kompetencjach i jest to możliwość wskazania dla absolwentów alternatywnej ścieżki kariery – podkreślił Zbigniew Brzeziński z Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Komunikacja Marketingowa.

Wsparcie Sektorowych Rad ds. Kompetencji w ramach programu FERS

Pod koniec tego roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomi nabór do działania „Monitorowanie i identyfikacja potrzeb kompetencyjnych na rynku pracy” skierowany do Sektorowych Rad ds. Kompetencji. Budżet naboru wynosi ponad 105 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. Dofinansowanie będzie można przeznaczyć na prace Sektorowych Rad ds. Kompetencji dotyczące identyfikacji luk kompetencyjnych i potrzeb rozwojowych sektorów. Podejmowane będą również działania upowszechniające wśród przedsiębiorstw korzyści wynikające z uczenia w miejscu pracy i budowania współpracy przedsiębiorca – uczelnia/szkoła.

Pliki do pobrania

Może Cię zainteresować

Opublikowano: 12.03.2024 10:18
Poprawiono: 12.03.2024 09:19
Modyfikujący: katarzyna_mikstacka
Udostępniający: katarzyna_mikstacka
Autor dokumentów: