Pomiń nawigację

19 kwietnia 2024 r.

Employer branding. Jak budować pozytywny wizerunek pracodawcy?

W dzisiejszym konkurencyjnym świecie biznesu, organizacje, które chcą przyciągać i zatrzymywać najlepsze talenty, muszą skupić się nie tylko na swojej reputacji jako marki, ale także jako pracodawcy. Dlatego kluczowym elementem strategii biznesowych staje się employer branding, który ma na celu zbudowanie silnego i pozytywnego wizerunku firmy jako miejsca pracy.

Jak wynika z badań Pracuj.pl z 2022 r., dobra reputacja pracodawcy jest istotna aż dla 75% badanych Polaków. Kandydaci szukają opinii o pracodawcach na forach, mediach społecznościowych oraz sięgają po opinie swoich znajomych. Jedną z głównych przyczyn takich działań jest chęć upewnienia się, że firma jest wiarygodna, stabilna i zapewnia bezpieczeństwo zatrudnienia. 42% badanych uważa, że są to kluczowe czynniki przy wyborze pracodawcy.

Czym jest employer branding?

Powyższe dane pokazują, jak ważny dla firm jest employer branding, czyli działania, które koncentrują się na promowaniu organizacji jako atrakcyjnego miejsca pracy dla obecnych i potencjalnych pracowników. Główne cele employer brandingu to tworzenie pozytywnego wizerunku firmy w opinii obecnych pracowników, zainteresowanie miejscem pracy kandydatów, których przedsiębiorca chciałby zatrudnić, a także przedstawienie wiarygodnego obrazu firmy partnerom i instytucjom związanym z jej działaniem.

Działania employer brandingowe wewnątrz organizacji, czyli wśród zatrudnionych pracowników, umożliwiają zbudowanie z nimi więzi, co może podnieść ich motywacje do realizowania celów wyznaczonych przez firmę. Dają również zatrudnionym możliwość identyfikowania się z wartościami firmy i jej kulturą organizacyjną. Ponadto mogą prowadzić do zwiększenia zadowolenia i satysfakcji z pracy, a także zmniejszenia liczby pracowników zwalniających się z firmy. Z kolei zewnętrzny employer branding umożliwia zmniejszenie kosztów rekrutacji pracowników, pozyskanie najlepszych kandydatów z rynku pracy, dzielenie się informacjami dotyczącymi osiągnięć firmy i jej pracowników.

Podejście polskich firm do employer brandingu

Jak wynika z raportu „Employer branding w Polsce 2023” HRM Institute, dla 33% ankietowanych employer branding to jeden z najważniejszych priorytetów w organizacji. 49% osób wskazało, że to ważny temat, ale nie priorytet. Wśród najważniejszych działań employerbrandingowych najczęściej wskazywano: budowanie marki pracodawcy na zewnątrz firmy (59%), budowanie marki pracodawcy wewnątrz firmy (42%), komunikacja wewnętrzna (38%), zwiększenie obecności w mediach społecznościowych firmy jako pracodawcy (24%), a także stworzenie lub aktualizacja strategii employer branding (22%).

47% firm zadeklarowało, że ma osobny budżet na employer branding. Z raportu wynika, że za budowanie marki pracodawcy w większości organizacji odpowiadają działy personalne (54% wskazań). W co piątej organizacji funkcjonuje osobny dział employer brandingu (19% wskazań). Od lat do działań employerbrandingowych włączane są też działy marketingu (25%) oraz działy komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. 8% ankietowanych wskazało, że w firmie za employer branding odpowiada zarząd.

Około 50% organizacji posiada strategię employerbrandingową, czyli zaplanowane działania, które pozwolą zrealizować ustalone cele firmy. Większość pracodawców widzi, że korzyści z posiadania strategii marki pracodawcy są duże i dotykają wielu obszarów funkcjonowania organizacji. Strategia EB może przynieść znaczne korzyści finansowe dla firmy, takie jak obniżenie kosztów rekrutacji, redukcja rotacji pracowników, zwiększone zaangażowanie i produktywność, poprawa wyników biznesowych oraz pozytywny wpływ na wartość rynkową firmy.

Uczestnicy badania HRM Institute wskazali także liderów employer brandingu z Polski i ze świata oraz kampanie, które są w ich ocenie najlepsze. Na miano liderów w Polsce zasłużyły firmy (kolejność według liczby wskazań): LIDL, Allegro, IKEA, Capgemini, Biedronka, PZU , McDonald’s. Również kampanie LIDL, Allegro i Biedronki zdobyły największe uznanie w branży. Na świecie na podium znalazły się Google, IKEA, McDonald’s, Heineken i Netflix.

 „Employer Branding” – kurs Akademii PARP

O tym jak zbudować pozytywny wizerunek firmy w oczach nie tylko potencjalnych pracowników, ale też tych, którzy tworzą Twoją firmę na co dzień, dowiesz się z bezpłatnego kursu Akademii PARP „Employer Branding”. Zawiera on praktyczne porady i wskazówki dla przedsiębiorców, którzy chcą poprawić wizerunek swojej firmy, tak by na rynku pracy ich organizacja była postrzegana jako atrakcyjny pracodawca.

Z kursu można dowiedzieć się m.in. jak zaplanować skuteczną kampanię wizerunkową, jak uwzględnić działania employer brandingowe w strategii biznesowej firmy, jak employer branding może wpłynąć na zaangażowanie i lojalność pracowników, jak dobry wizerunek firmy może ułatwić pozyskiwanie najlepszych specjalistów, a także jak wykorzystać stronę internetową firmy i kanały mediów społecznościowych w budowaniu wizerunku firmy, jako pracodawcy.

Kursy Akademii PARP są całkowicie bezpłatne i dostępne dla wszystkich. Ukończenie danego kursu online daje możliwość uzyskania certyfikatu. Pełna oferta kursów znajduje się na stronie Akademii PARP.

 

 

Może Cię zainteresować

Opublikowano: 19.04.2024 17:15
Poprawiono: 19.04.2024 15:15
Modyfikujący: katarzyna_mikstacka
Udostępniający: katarzyna_mikstacka
Autor dokumentów: