Pomiń nawigację

28 listopada 2023 r.

Rok dobrych spotkań

To były bardzo dobre, bardzo intensywne i owocne spotkania z przedstawicielami firm szkoleniowo-doradczych z całego niemal kraju. Zakończyliśmy tegoroczną edycję spotkań poświęconych Bazie Usług Rozwojowych. Dla wielu przedsiębiorców była to znakomita okazja do poznania Bazy, jej funkcjonalności oraz profitów z nią związanych. A tych już teraz jest dużo, zaś za sprawą nowej puli unijnych środków, będzie jeszcze więcej.

W tym roku spotkaliśmy się z Państwem w Gdańsku, Białymstoku, Zielonej Górze i Lublinie. Spotkania były organizowane z myślą o firmach z branży usług szkoleniowo-doradczych, które do tej pory nie świadczyły usług w Bazie Usług Rozwojowych. Już wiadomo, że kolejne tego typu wydarzenia organizowane będą także w przyszłym roku.

Na żywo i online

Jesteśmy elastyczni; udział w spotkaniach, dla tych najbardziej zapracowanych i najbardziej oddalonych możliwy był także w formie zdalnej.  Okazało się też, że zainteresowanie udziałem w naszych wydarzeniach był tak duży, że część przedsiębiorców po prostu musiała zdać się na formę online. W spotkaniach uczestniczyło ponad pół tysiąca przedstawicieli firm szkoleniowo-doradczych, połowa stacjonarnie, druga połowa online.

Podczas wydarzeń eksperci PARP mówili o możliwościach, jakie daje firmom szkoleniowo-doradczym obecność w Bazie Usług Rozwojowych. Wyjaśniali, jakie nowe funkcje zostały wdrożone w ostatnim czasie. Było dużo informacji praktycznych, dotyczących procesu rejestracji do BUR, wymogów związanych z obecnością w Bazie oraz jakością publikowanych usług rozwojowych. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się zapowiedzi planowanych konkursów, wspierających rozwój firm działających w branży usług rozwojowych.  Najcenniejszym momentem dla wielu gości był czas na indywidualne rozmowy z osobami tworzącymi BUR. W przyszłym roku planujemy dalsze pięć spotkań, pierwsze już szykujemy w Warszawie. Informacje o terminie tego wydarzenia przekażemy niebawem. 

Pytań nie brakowało…

Te spotkania były też po to, by każdy zainteresowany mógł porozmawiać z kompetentną w kwestii funkcjonowania BUR osobą i zasięgnąć informacji w każdej, nawet najbardziej zawiłej kwestii dotyczącej obecności w Bazie.  Wiele pytań dotyczyło np. tego, czy osoba biorąca udział w szkoleniach z bazy BUR będzie korzystać, już jako przedsiębiorca, z tego samego konta użytkownika. Przypominamy, że logowanie odbywa się zawsze do konta użytkownika; po zalogowaniu można przełączać się pomiędzy profilami na koncie. Podczas spotkań wyjaśnialiśmy i uspokajaliśmy: nie, trener nie musi być zatrudniony na umowie o pracę; tak, dostawca usług podczas realizacji usług rozwojowych może korzystać z wynajmowanych sal szkoleniowych; nie, osoba przeprowadzająca proces walidacji nie musi być koniecznie zatrudniona w firmie dostawcy usług. Wielu przedsiębiorców przyznawało, że możliwość natychmiastowego otrzymania odpowiedzi na każde pytanie dotyczące BUR to duża korzyść z organizowanych przez nas spotkań

Padło pytanie: prowadzę firmę szkoleniową, ale nie mam jeszcze certyfikacji. Czy mogę być zarejestrowana jako dostawca usług i publikować w Bazie szkolenia, które nie będą dofinansowane? Nasi eksperci odpowiedzieli: otrzyma Pani wpis z możliwością świadczenia wyłącznie usług komercyjnych. Tak, każdy Dostawca Usług może rozszerzyć wpis o możliwość oferowania szkoleń z dofinansowaniem. Wówczas konieczne jest wypełnienie zakładki „Oferta szkoleniowa” oraz „Certyfikaty i uprawnienia”, a następnie przesłanie Karty Dostawcy Usług do ponownej weryfikacji i złożenie „Oświadczenia o zgodności danych”. Tocząca się weryfikacja nie powoduje zablokowania możliwości publikowania przez Dostawcę Usług ofert bez dofinansowania (zgodnie z przyznanymi wcześniej uprawnieniami). Instrukcje dotyczące wpisu znajdują się w serwisie informacyjnym https://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl/#jak-korzystac-z-bazy.  

Co z tą walidacją?

Wiele wątpliwości budziła sprawa dokładnych wytycznych dotyczących walidacji oraz kryteriów weryfikacji. PARP nie dysponuje wytycznymi w tym zakresie. W kwestii kryteriów weryfikacji nasi eksperci przekazali jednak: do każdego określonego efektu uczenia się należy sformułować kryteria weryfikacji, które mają na celu doprecyzowanie efektów, zaś podczas walidacji pomogą ocenić czy dany efekt został osiągnięty. Kryteria te powinny wskazywać po czym będzie można poznać, że uczestnik nabył daną umiejętność. Mają one znaczenie dla doboru metod oraz sposobu organizacji walidacji. Podczas formułowania umiejętności oraz kryteriów weryfikacji ich osiągnięcia należy stosować czasowniki operacyjne, czyli opisujące działania, które potrafi wykonać Uczestnik po zakończonej usłudze, np. “rozróżnia”, “definiuje”, „charakteryzuje”, “uzasadnia”, “obsługuje”, “montuje”, “monitoruje”, “planuje”, “projektuje”, “organizuje”, “kontroluje”, “ocenia”, “nadzoruje”. 

Jeżeli chodzi o metody walidacji, to mają one na celu weryfikację osiągnięcia efektów uczenia się. Wybór metod zależy od efektów nauki oraz przyporządkowanych im kryteriów weryfikacji. Wybranie odpowiednich metod walidacji ma wpływ na efekt procesu walidacji. Jeśli metody zostaną źle dobrane do efektów uczenia się, wyniki nie będą wiarygodne. Dostawca Usług powinien zapewniać odpowiednie warunki organizacyjne wraz z niezbędnymi materiałami do prawidłowego przeprowadzenia walidacji. 

Do każdego sprecyzowanego kryterium weryfikacji, należy dobrać odpowiednią metodę walidacji. Przykłady metod walidacji:

  • Test teoretyczny zamknięty (jedno lub wielokrotnego wyboru),
  • Test teoretyczny otwarty,
  • Test wykonywany za pomocą narzędzi cyfrowych,
  • Prezentacja,
  • Wywiad swobodny,
  • Wywiad ustrukturyzowany,
  • Obserwacja w warunkach rzeczywistych,
  • Obserwacja w warunkach symulowanych.

Metody walidacji wraz z opisem ich specyfiki można znaleźć na stronie https://walidacja.ibe.edu.pl/metody/pl/.

Przykłady opisów zestawów efektów uczenia się, na które składają się efekty uczenia się oraz sprecyzowane do nich kryteria weryfikacji, dotyczące kwalifikacji rynkowych włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji można znaleźć na stronie: www.kwalifikacje.gov.pl.

 Okazało się też, że sporym zainteresowaniem cieszyły się nasze działania prowadzone w ramach Akademii Menadżera Cyfryzacji? W kolejnym roku nie planujemy powtarzania działań związanych stricte z podnoszeniem kompetencji w zakresie transformacji cyfrowej w formie konkursów tego typu. Niemniej jednak w I kwartale 2024 roku ramach konkursu „Akademia HR” powinno być dostępne wsparcie na dofinansowanie szkoleń i doradztwa w obszarze HR w związku ze zmianami demograficznymi i rynku pracy tj.: cyfryzacja, automatyzacja, praca zdalna, starzenie się kadr, wielokulturowość i wielopokoleniowość zespołów pracowniczych, konieczność zapewnienia dostępności, realizacji zasady równości szans, zrównoważonego rozwoju oraz zatrudnieniem osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi / niepełnosprawnościami. Usługi te będą przeznaczone dla przedsiębiorców, menadżerów (i kandydatów na menadżerów) zarządzających zasobami ludzkimi firmy oraz pracowników odpowiedzialnych za politykę personalną firmy.

 

 

 

 

Opublikowano: 28.11.2023 09:47
Poprawiono: 28.11.2023 08:47
Modyfikujący: Maria Piechocka
Udostępniający: Maria Piechocka
Autor dokumentów: