9 marca 2023 r.
Za nami Konferencja BUR „Zadbaj o swój biznes. Przygotuj się do zmian na rynku usług rozwojowych”
W czwartek 9 marca odbyła się szósta konferencja Bazy Usług Rozwojowych dla firm szkoleniowo-doradczych. Tegoroczne spotkanie, organizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, odbyło się pod hasłem „Zadbaj o swój biznes. Przygotuj się do zmian na rynku usług rozwojowych”. W trakcie konferencji najlepsi eksperci i praktycy dyskutowali o najważniejszych zagadnieniach dla rozwoju rynku. Opowiadali m.in. o tym, jak skutecznie projektować usługę rozwojową, jak zbudować własną markę, aby zaistnieć na rynku, jak uczyć w czasach, w których wszystko się zmienia, jak przygotować się do zmiany i jak podołać wyzwaniu, jakim jest obecność czterech pokoleń na rynku pracy. Wystąpienia i dyskusje oglądało blisko 1100 osób.
Konferencja BUR rozpoczęła się o godz. 10 i odbyła się w formule online, aby mogło uczestniczyć w niej jak najwięcej zainteresowanych. Na wstępie głos zabrali: Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej oraz prezes PARP Dariusz Budrowski.
– Po pierwsze, Baza Usług Rozwojowych stanowi ważny element w budowaniu innowacyjnej gospodarki. Umożliwia ona szybkie i skuteczne znalezienie właściwej oferty szkoleniowej lub doradczej. Dzięki niej przedsiębiorcy oraz pracownicy MŚP mogą szybciej poszerzać swoje umiejętności oraz zdobywać niezbędną wiedzę. Ten aspekt planujemy dalej rozwijać i wspierać w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027. Planujemy wzmocnić Bazę o nowe narzędzia i funkcjonalności wspierające jakość oferowanych usług. Po drugie, otwieramy BUR na osoby dorosłe, które z własnej inicjatywy chcą rozwijać swoje umiejętności i kompetencje. Uczyni to Bazę narzędziem powszechnie dostępnym – powiedziała sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
– Od 2016 r. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości prowadzi Bazę Usług Rozwojowych. To projekt, który umożliwia otrzymanie dofinansowania z Unii Europejskiej na podnoszenie kwalifikacji i kompetencji kadr. Nowoczesna gospodarka wymaga innowacji, a te wymagają kompetentnych kadr. Baza Usług Rozwojowych jest narzędziem, które umożliwia Państwu realizację swoich celów edukacyjnych, rozwój firmy i wsparcie pracowników. Bilans Kapitału Ludzkiego z lat 2021/2022 wskazuje, że ponad 80% pracowników podnosi swoje kompetencje. Na dzisiejszej konferencji przekażemy Państwu informacje, jak rozwijać swoją firmę przy współpracy z BUR i pokażemy inne narzędzia PARP w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego. A należy podkreślić, że to prawie 1,4 mld złotych dla Państwa, dla firm, które chcą się rozwijać – zaznaczył prezes PARP Dariusz Budrowski.
Podczas konferencji eksperci i praktycy opowiadali o tym, jak dziś skutecznie prowadzić firmę branży usług rozwojowych, aby osiągnąć sukces. Wskazali, jak przygotować ofertę odpowiednią dla wszystkich obecnych na rynku pracy pokoleń oraz w jaki sposób wyróżnić się na rynku i co decyduje o odniesieniu sukcesu.
W panelu I „Baza Usług Rozwojowych – wczoraj, dziś i jutro” wystąpiła Aleksandra Berg-Koza, zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Kadr w Przedsiębiorstwach PARP, która opowiedziała o Bazie Usług Rozwojowych.
– Po 7 latach istnienia, Baza to kompleksowe, przy czym proste w obsłudze narzędzie, które oferuje szeroki wachlarz usług rozwojowych. To imponujący zbiór ofert firm szkoleniowo-doradczych i unikatowe centrum wiedzy na temat tego, co dzieje się na rynku usług szkoleniowych. Bez nieustającego podnoszenia swoich kwalifikacji, kompetencji, nie będziemy w stanie odnaleźć się na rynku pracy, nie będziemy w stanie utrzymać się w swojej firmie, nie mówiąc już o zdobyciu awansu, czy podwyżki. Żeby to wszystko osiągnąć cały czas musimy iść do przodu. W ubiegłym roku z usług skorzystało ponad 143 tys. uczestników – przedsiębiorców, pracowników oraz osób, które z własnej inicjatywy podnosiły swoje kwalifikacje. W zeszłym roku zrealizowaliśmy 1,8 mln godzin usług szkoleniowych i doradczych. Każdego miesiąca w bazie publikowanych było 10 tys. nowych usług rozwojowych, a do bazy dołączało 7,5 tys. nowych użytkowników zainteresowanych jej ofertą – powiedziała Aleksandra Berg-Koza, zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Kadr w Przedsiębiorstwach PARP.
W swoim wystąpieniu pt. „4 pokolenia na rynku pracy. Nowe wyzwania w biznesie i edukacji” – Jowita Michalska, założycielka i prezeska Digital University, mówiła o tym, jak na rynku pracy współpracują, koegzystują i twórczo konkurują osoby reprezentujące różne pokolenia. Prelegentka opowiadała także o wpływie, jaki wywierają nowoczesne technologie, sztuczna inteligencja i ChatGPT na pracę ludzi w różnym wieku
Po raz pierwszy na konferencji BUR odbyła się debata „Umiejętności 2045. Jak uczyć w czasach, gdy wszystko się zmienia?”, w której wzięli udział praktycy i eksperci branży usług rozwojowych i e-learningu: Marcin Kowalski, prezes Human Partner; Szymon Kurek, ekspert Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości; Piotr Maczuga, szef Digital Knowledge Lab oraz Ewa Pułaczewska, marketing manager GroMar.
Podczas spotkania przybliżone zostały również projekty zaplanowane w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS), które będą realizowane w najbliższych latach. Opowiedziały o nich ekspertki z PARP: Aleksandra Berg-Koza, Katarzyna Karpińska oraz Małgorzata Kuś.
Szef Digital Knowledge Lab Piotr Maczuga w wystąpieniu pt. „Pigułki wiedzy – lekarstwo na skuteczne szkolenie online” zaprezentował przygotowywane przez PARP „pigułki wiedzy”, wspierające produkcję skutecznych szkoleń online.
W trakcie konferencji przeprowadzono również dyskusję „Projekt – praca. Jak szkolenia mogą pomóc w czasie zmian", w której wzięły udział psycholożka biznesu, doświadczona menedżerka Agnieszka Pełka-Szajowska oraz dr Monika Sońta z Katedry Zarządzania Akademii im. Leona Koźmińskiego.
W kolejnym wystąpieniu pt. „Zbuduj własną markę. Wykorzystaj zasady personal brandingu” Joanna Malinowska-Parzydło, partnerka w firmie doradczej Younicorn, mentorka i wykładowczyni, zdradziła tajniki budowania własnej marki i wyjaśniła, jak w praktyce stosować zasady personal brandingu.
Natomiast Wojciech Ławniczak z Very Human Services podczas panelu V mówił o tym, jak zaprojektować usługę rozwojową, która zwiększa szansę na efektywną sprzedaż.
Gościem specjalnym konferencji był gen. Roman Polko, komandos, dwukrotny dowódca elitarnej jednostki GROM, doktor zarządzania. Opowiedział o tym, jak znaleźć szanse w trudnych sytuacjach i spowodować, by po kryzysie było lepiej niż wcześniej.
Zapraszamy do obejrzenia wybranych paneli konferencji na kanale YouTube PARP.