Pomiń nawigację

7 listopada 2022 r.

Wiek i płeć ma znaczenie kiedy robisz szkolenie!

O tym nie może zapomnieć żadna firma dbająca o kompetencje swoich kadr: badania potwierdzają, że kobiety chcą szkolić się inaczej niż panowie; senior podnosi kompetencje z innych powodów niż junior. Kobiety preferują raczej krótsze formy rozwojowe, panowie wolą uczyć się (zdalnie lub offline) w miejscu pracy. W kontekście rozwoju kompetencji różnic między młodym pracownikiem a pracownicą w wieku 50+ jest zaś dużo więcej…

Liczy się konkurencyjność na rynku

Ostatni raport Nowych Motywacji i Mobile Institute pt. "Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju: jak uczą się obecnie pracownicy?" potwierdza, że przygotowując programy rozwojowe należy zwracać uwagę na odmienne motywacje i nastawienie do rozwoju pracowników różnych płci i w różnym wieku.

Dla 53% ankietowanych uczestniczenie w formach rozwojowych pomaga zmienić pracę. Głównymi zawodowymi motywatorami do podnoszenia kwalifikacji są: chęć zwiększenia konkurencyjności na rynku (23% wskazań) oraz chęć zachowania pracy (22%).

Okazuje się jednak, że wskazywane motywacje są różne w zależności od wieku pracowników. Osoby w wieku powyżej 54 lat częściej (27% wskazań) niż młodsi pracownicy wskazują, że kieruje nimi chęć nauki nowej umiejętności. Dla osób najmłodszych, rozpoczynających dopiero swoją zawodową karierę, najistotniejsze jest zwiększenie własnej konkurencyjności na rynku (19%). Dla osób w wieku 25-34 lata oraz dla osób powyżej 54 roku życia najważniejszym motywatorem jest ułatwienie sobie pracy (28%).  Pracowników w wieku 35-44 lata motywuje najczęściej chęć otrzymania podwyżki (19%).

"Przygotowując programy rozwojowe dla pracowników warto zatem zwracać uwagę na ich wiek i wynikające z niego motywacje do podnoszenia własnych kwalifikacji" – podkreślają autorzy raportu. Badanie potwierdza też, że im starsi są pracownicy, tym bardziej priorytetowo podchodzą do kwestii rozwoju. Aż 36% osób w wieku 45-54 lata i 38% osób starszych zgadza się z tezą, że rozwój jest najważniejszy. Ankietowani najmłodszej (18-24 lata) i najstarszych (45+) grup najrzadziej deklarują, że nie lubią się szkolić; robią to, bo muszą.  

Płeć wiele zmienia

 Kobiety trzy razy częściej niż mężczyźni deklarują chęć udziału w szkoleniach i kursach (33%). Informacje na temat form rozwojowych kobiety najczęściej uzyskują od znajomych (25% wskazań) lub z YouTube (19%). Mężczyźni czerpią wiedzę głównie z serwisów branżowych (16%). Aż 35% mężczyzn przyznaje, że nie poszukuje samodzielnie takich informacji. U pań ta odpowiedź wskazywana była przez 19% ankietowanych.

Osoby różnych płci udzielają też rozbieżnych odpowiedzi na pytanie o kompetencje kluczowe przydatne w przyszłości.  Kobiety uważają̨, że w przyszłości najbardziej przydatne będzie zarządzanie czasem (20% wskazań) i stresem (19%). Mężczyźni wskazują raczej na komunikację interpersonalną (20%).

 Kobietami najczęściej kieruje chęć nauki nowej umiejętności (22% wskazań), mężczyźni podnoszą kompetencję przede wszystkim chcąc być konkurencyjnymi na rynku pracy (22%). Pytani o nastawienie do form rozwoju mężczyźni (34%), tak jak kobiety (24%) wskazują najczęściej, że rozwój jest dla nich najważniejszy. Nieco częściej od kobiet przyznają, że szkolą się, bo im każą; 12% mężczyzn uważa, że zdobyta na szkoleniach wiedza im się nie przyda. Taką odpowiedź wskazało 6% kobiet.

Panie w domu, panowie w pracy

Kobiety nastawione na własny rozwój preferują krótkie formy rozwojowe. Idealna długość szkolenia czy kursu to dla pań 1-2 h (38% wskazań). Mężczyźni preferują formy powyżej 3h (odpowiednio 47% i 65% wskazań) – na te najdłuższe formy rozwojowe wskazało 24% kobiet.

Z raportu wynika też, że najlepszym, możliwym do zapewnienia przez pracodawcę motywatorem do podnoszenia kwalifikacji jest dla kobiet oddzielna sala w biurze, w której można odbywać szkolenia (25%). Mężczyzn przekonują natomiast oferowane przez pracodawców: indywidualny program rozwojowy (23%) i wewnętrzne szkolenia (22%).

Połowa ankietowanych w ramach badania kobiet lubi podnosić kwalifikacje zawodowe ucząc się w domu. Mężczyźni preferują natomiast naukę w miejscu pracy, poprzez fizyczny udział w szkoleniu (32%) oraz korzystając ze zdalnych form rozwojowych (21%). Z ich deklaracji wynika, że w miejscu zamieszkania w doskonaleniu umiejętności przeszkadzają im głównie domowe obowiązki.

Przy wyborze działań rozwojowych dla 38% kobiet najważniejsza jest jakość usługi, dla mężczyzn w 38% najważniejsze jest to, by szkolenie było "na czasie", najlepiej prestiżowe. Za najbardziej efektywne formy rozwoju kobiety uznają podcasty (53%). Według mężczyzn najbardziej efektywne są szkolenia stacjonarne.

Z raportem można zapoznać się tutaj: https://nowemotywacje.pl/kompetencje-miekkie-i-potrzeba-ich-rozwoju-jak-ucza-sie-obecnie-pracownicy/?fbclid=IwAR24KtRKb7yMgd1_qapOzb9KZ-PupkiLpxNIgcyHqt3j-CvwDzM_OKsf7nE

Opublikowano: 07.11.2022 12:25
Poprawiono: 07.11.2022 11:31
Modyfikujący: Maria Piechocka
Udostępniający: Maria Piechocka
Autor dokumentów: