Pomiń nawigację

Autorzy: Anna Kwiatkiewicz

Analiza dobrych praktyk dotyczących zarządzania wiekiem w polskich przedsiębiorstwach – studium przypadku

Szkolenia i doradztwo

Seria: Z wiekiem na plus

Rodzaj publikacji: Dobre praktyki

Rok wydania: 2010

Język: PL

więcej

Pobierz wybrany format publikacji:

Zobacz: Zasady korzystania z publikacji PARP

Celem badania było przeprowadzenie analizy wdrożonych rozwiązań (praktyk) w zakresie zarządzania wiekiem w firmach działających w Polsce. Realizując badanie posłużono się metodą pogłębionych wywiadów indywidualnych z interesariuszami procesu wewnątrz firmy. Badanie przeprowadzono w okresie maj-czerwiec 2010 roku. Niniejsze opracowanie otwiera opis metodologii badania oraz opis sposobu doboru próby do badania. Przedstawiono wyzwania związane rekrutacją firm do wywiadów, co pokazuje jak nowym tematem jest zarządzanie wiekiem i w jak małej liczbie firm działania w tym obszarze mają charakter działań systemowych lub quasi-systemowych. Następnie spróbowano zdefiniować termin „pracownik starszy” oraz opisano praktykę zarządzania zasobami ludzkimi w kontekście specyfiki rozwiązań adresowanych do starszych pracowników. W kolejnej części tekstu poprowadzono refleksję nad zagadnieniem systemowości zaobserwowanych rozwiązań, wagi budowania świadomości w zakresie zarządzania wiekiem oraz roli reprezentantów pracowników. Ostatnią część opisu wyników badania stanowi analiza sposobów finansowania wdrażanych działań i ich efektywność. Opracowanie zamykają wnioski i rekomendacje oraz analiza SWOT.

Spis treści

Executive summary
Wstęp
1. Opis metodologii badania
2. Opis próby badawczej
3. Pracownik starszy w Polsce – próba definicji
4. Praktyka zarządzania zasobami ludzkimi a specyficzne rozwiązania adresowane do pracowników starszych
4.1.  Powody wdrażania zarządzania wiekiem
4.2.  Rekrutacja i selekcja
4.3.  Szkolenie zawodowe i rozwój
4.4.  Awanse i mobilność wewnętrzna
4.5.  Organizacja pracy i czasu pracy
4.6.  Profilaktyka i ochrona zdrowia
4.7.  Ergonomia
4.8.  Przesunięcia pomiędzy stanowiskami
4.9.  Zakończenie zatrudnienia i przejście na emeryturę
5.  Zarządzanie pracownikami starszymi – podejście kompleksowe czy fragmentaryczne?
5.1.  Ani system, ani model…
5.2.  Budowanie świadomości w zakresie zarządzania wiekiem
5.3.  Rola związków zawodowych
6.  Finansowanie i efektywność realizowanych działań
6.1.  Finansowanie zarządzania wiekiem
6.2.  Ewaluacja
6.3.  Przeszkody we wdrażaniu rozwiązań adresowanych do starszych pracowników
7.  Wnioski i rekomendacje

Inne publikacje, które mogą Cię zainteresować

Dobre praktyki zarządzania wiekiem

Dobre praktyki

Dobre praktyki zarządzania wiekiem

Zobacz

Kilkaset kursów online i tysiące szkoleń stacjonarnych dla Ciebie

Inne dofinansowana, które mogą Cię zainteresować