Pomiń nawigację

Autorzy: Anna Silska

Przykład włoskich konsorcjów eksportowych szansą MSP w Polsce

Działalność zagraniczna

Rodzaj publikacji: Poradnik

Rok wydania: 2004

Język: PL

ISBN: 83-88802-02-91-7

Wydawca: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

więcej

Pobierz wybrany format publikacji:

Zobacz: Zasady korzystania z publikacji PARP

Wieloletnie doświadczenia włoskie wskazują, że MSP, które wzajemnie ze sobą kooperują, dzięki zorganizowaniu w konsorcja eksportowe, z sukcesem konkurują na rynkach zagranicznych. W publikacji przedstawiono możliwości wprowadzenia włoskiego modelu konsorcjów eksportowych przez krajowe małe i średnie firmy. Wstępna analiza gospodarki oraz MSP we Włoszech i Polsce wskazuje, że konsorcja eksportowe mogą mieć zastosowanie na gruncie polskim i stanowić szansę dla rodzimego sektora MSP w rozwoju jego działalności na międzynarodowych rynkach. Z tego względu celem pracy jest zbadanie możliwości wprowadzenia włoskiego modelu konsorcjów eksportowych przez krajowe małe i średnie firmy.

Spis treści

Rozdział 1. Konsorcja eksportowe jako grupowa forma współpracy MSP
1.1. Pojęcie konsorcjum eksportowego
1.2. Małe i średnie przedsiębiorstwa we Włoszech
1.3. Fenomen włoskich konsorcjów eksportowych
Rozdział 2. Włoskie konsorcja eksportowe w praktyce
2.1. Podstawy prawne funkcjonowania konsorcjów eksportowych
2.2. Organy konsorcjum eksportowego
2.3. Zasady finansowania działalności konsorcjów
2.4. Etapy tworzenia konsorcjum eksportowego
2.5. Charakterystyka liczbowa konsorcjów zrzeszonych w Federexport
2.6. Działalność konsorcjów eksportowych we Włoszech
2.7. Zakres działania Federexport
2.8. Case studies – przykłady konsorcjów eksportowych stowarzyszonych w Federexport
Rozdział 3. Mała i średnia przedsiębiorczość w Polsce
3.1. Znaczenie MSP w Polsce
3.2. Sytuacja polskich MSP
3.3. Grupowe formy działania przedsiębiorstw w Polsce
Rozdział 4. Uwarunkowania wprowadzania konsorcjów eksportowych w Polsce
4.1. Argumenty za i przeciw umożliwianiu przez państwo kooperacji pomiędzy MSP
4.2. Analiza porównawcza domów polskich i włoskich konsorcjów eksportowych
4.3. Analiza porównawcza polskiego i włoskiego sektora MSP
4.4. Ekonomiczne przesłanki tworzenia konsorcjów eksportowych
4.5. Aspekty prawno-organizacyjne
4.6. Aspekty instytucjonalne
4.7. Aspekty socjologiczne (społeczno-kulturowe)

Inne publikacje, które mogą Cię zainteresować

Marketing eksportowy – poradnik dla małych i średnich przedsiębiorców

Poradnik

Marketing eksportowy – poradnik dla małych i średnich przedsiębiorców

Zobacz
Warunki prowadzenia handlu z zagranicą w Unii Europejskiej

Poradnik

Warunki prowadzenia handlu z zagranicą w Unii Europejskiej

Zobacz
W czym tkwi siła amerykańskich start-upów

Poradnik

W czym tkwi siła amerykańskich start-upów

Zobacz

Polecane artykuły

Kilkaset kursów online i tysiące szkoleń stacjonarnych dla Ciebie

Inne dofinansowana, które mogą Cię zainteresować