Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Kompetencje cyfrowe i nauczanie zdalne w Unii Europejskiej
Niniejszy raport jest kolejnym z serii raportów monitoringowych tematycznych. Tym razem poruszyliśmy w nim temat nauczania kompetencji cyfrowych i nauczania zdalnego w Europie.
Pobierz wybrany format publikacji:
Niniejszy raport jest kolejnym z serii raportów monitoringowych tematycznych, realizowanych w ramach usługi infobrokeringu na potrzeby Rady Programowej ds. Kompetencji.
Tym razem poruszyliśmy w nim temat nauczania kompetencji cyfrowych i nauczania zdalnego w Europie.
Z danych zebranych w 2019 roku przez Komisję Europejską wynika, że użycie komputerów w polskich szkołach nie odbiega od średniej unijnej. Nadal jednak istnieje przestrzeń do poprawy, gdyż w UE wciąż około 20-25% uczniów (w zależności od poziomu nauczania – szkoła podstawowa / ponadpodstawowa) nigdy lub prawie nigdy nie korzysta z komputera w szkole. Poprawie dostępności do usług cyfrowych służą zarówno programy unijne jak i krajowe. Niektóre z nich w skrócie przedstawiamy w materiale. Prezentujemy również dane z najnowszych badań o poziome kompetencji cyfrowych.
Jeden z rozdziałów poświęcamy edukacji zdalnej w czasie pandemii COVID-19 i sposobach nauczania i wspierania tego procesu, jakie zostały wdrożone w niektórych krajach w wyniku zamknięcia szkół.
Spis treści
- Wprowadzenie
- Cyfryzacja sektora edukacji - definicja i znaczenie
- Dostępność edukacji cyfrowej w wybranych krajach Unii Europejskiej
- Programy i fundusze Unii Europejskiej wspierające edukację cyfrową
- Planowane programy i fundusze na lata 2021-27
- Kształcenie cyfrowe w wybranych krajach członkowskich Unii Europejskiej
- Strategia i polityka wybranych krajów Unii Europejskiej w zakresie edukacji cyfrowej
- Uwarunkowania efektywności uczenia się cyfrowego
- Kompetencje cyfrowe w programach nauczania
- Wykorzystanie technologii cyfrowych w edukacji formalnej i nieformalnej
- Edukacja cyfrowa w dobie epidemii koronawirusa
- Potencjalne szanse Strategia i polityka wybranych krajów UE dotycząca sektora edukacji w odpowiedzi na pandemię koronawirusa