Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Autorzy: Praca zbiorowa
GEM Polska. Raport z badania przedsiębiorczości - 2019
Oddajemy w Państwa ręce ósmą edycję Raportu GEM Polska, opracowanego przez pracowników Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Raport Global Entreprenurship Monitor prezentuje wyniki unikalnego projektu badawczego na temat aktualnych postaw, zachowań i aspiracji przedsiębiorczych Polaków, nastawienia naszego społeczeństwa do przedsiębiorczości, a także oceny uwarunkowań powstawania i rozwoju przedsiębiorstw w naszym kraju. W raporcie prezentujemy również dwa tematy specjalne: gig economy i firmy rodzinne.
Wyniki raportu wskazują, że społeczeństwo polskie jest aktualnie wyjątkowo przychylne przedsiębiorczości, większość Polaków widzi szanse biznesowe w swoim otoczeniu. Obecnie co dziesiąty Polak deklaruje chęć założenia firmy. Jednocześnie udział osób prowadzących młode firmy wśród dorosłych mieszkańców Polski zmniejszył się, wzrósł za to udział osób prowadzących firmy dojrzałe - obecne na rynku powyżej 3,5 lat. Z kolei ocena ekspercka uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw wskazuje na znaczącą poprawę w wielu obszarach, m.in. uwarunkowań kulturowych i społecznych, dostępu do finansowania, czy polityki publicznej w zakresie przedsiębiorczości. Wciąż jeszcze sporo jest do zrobienia w obszarach związanych z edukacją przedsiębiorczości na etapie szkolnictwa wyższego, kształcenia zawodowego i ustawicznego oraz obciążeniami związanymi z kosztami wejścia na rynek.
Spis treści
Kluczowe wnioski z Raportu GEM Polska 2019
O badaniu GEM
1.1. Modele GEM
1.2. Prowadzenie badań w GEM
Przedsiębiorczość w Polsce – wyniki badania populacji dorosłych (Adult Population Survey)
2.1. Polacy wobec przedsiębiorczości
2.2. Postawy przedsiębiorcze Polaków
2.3. Poziom przedsiębiorczości
2.4. Motywy zakładania działalności gospodarczej
2.5. Działalność gospodarcza według sektorów
2.6. Aspiracje wzrostu przez zatrudnienie vs. solo przedsiębiorcy
2.7. Internacjonalizacja
2.8. Innowacyjność przedsiębiorstw
2.9. Przedsiębiorczość kobiet i mężczyzn
2.10. Intraprzedsiębiorczość
Uwarunkowania przedsiębiorczości
3.1. Szanse na start
3.2. Polityka i wsparcie publiczne
3.3. Badania i rozwój
3.4. Normy kulturowe i społeczne
Tematy specjalne
4.1. Gig economy
4.2. Firmy rodzinne