Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
„Drenaż mózgów” czyli migracje potencjału intelektualnego
Pobierz wybrany format publikacji:
W dobie szybkiego rozwoju technologii i zmian na rynku pracy, rozwój kompetencji osób dorosłych staje się ważnym elementem systemu edukacji. Szkolenia, praktyki, staże czy kursy, a także zdolność do przekwalifikowania się czy doskonalenia umiejętności nie są już tylko wymogiem kierowanym w stronę młodych ludzi, ale coraz częściej stają się postulatem adresowanym w stronę starszych grup wiekowych. Wymóg uczenia się przez całe życie (LLL- lifelong learning) dotyczy kompleksowego podejścia do edukacji wszystkich grup wiekowych, w sposób włączający i niedyskryminujący żadnej z nich.
Raport stanowi analizę dostępnych na rynku rozwiązań i mechanizmów (do)finansowania ze środków publicznych szeroko rozumianego rozwoju kompetencji osób dorosłych, w ramach powszechnie już obowiązującego trendu na rynku pracy, tj. uczenia się przez całe życie.
Raport przygotowano na podstawie zasad tzw. przeglądu systematycznego - strategia wyszukiwania danych oparta była na wieloetapowym, pełnym i rzetelnym przeglądzie istniejącej literatury naukowej, raportów z badań i portali internetowych prezentujących dane na temat mechanizmów finansowania i dofinansowania ze środków publicznych rozwoju kompetencji osób dorosłych.
Spis treści
1. Wprowadzenie (Zakres raportu, Kluczowe definicje przyjęte w raporcie)
2. Przegląd metod i narzędzi dofinansowania rozwoju kompetencji osób dorosłych
2.1. (Do)finansowanie bezpośrednich kosztów rozwoju kompetencji
2.2. Dofinansowanie pośrednich kosztów rozwoju kompetencji
2.3. Funkcjonowanie systemów wsparcia rozwoju kompetencji w Polsce
3. Zróżnicowanie sposobów i mechanizmów finansowania rozwoju kompetencji osób dorosłych - analiza i ocena
3.1 Uwarunkowania zróżnicowania mechanizmów finansowania rozwoju kompetencji osób dorosłych
3.2 Przegląd mechanizmów wsparcia rozwoju kompetencji na poziomie krajowym, sektorowym i regionalnym