Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Współfinansowanie działań EDIH
Zwiększanie konkurencyjności Małych i Średnich Przedsiębiorstw w procesie transformacji cyfrowej.
-
28 lutego 2023
Ogłoszenie konkursu
-
28 marca 2023
Start składania wniosków
-
16 maja 2023
Koniec przyjmowania wniosków
Miejsce realizacji projektu
Cała Polska
Zasięg terytorialny projektu
Polska
Dla kogo
EDIH
Nabór został zakończony
Szczegóły dofinansowania
Czerpanie korzyści z cyfryzacji dla obywateli, przedsiębiorstw, organizacji badawczych i instytucji publicznych oraz zwiększanie konkurencyjności Małych i Średnich Przedsiębiorstw w procesie transformacji cyfrowej.
Na co możesz przeznaczyć dofinansowanie?
Dofinansowanie mogą otrzymać projekty wykonalne i zgodne z zakresem i celem działania. Muszą obejmować te same zadania, zasoby i przewidywać ten sam cel (w odniesieniu do świadczenia usług na rzecz MŚP), co projekty EDIH zaakceptowane do dofinansowania w konkursie Komisji Europejskiej.
Więcej informacji w Dokumentach:
Ogłoszenie o konkursie do poddziałania, Kryteria wyboru projektów i Regulamin konkursu
Kto może otrzymać dofinansowanie?
Koordynatorzy Europejskich Hubów Innowacji Cyfrowych (EDIH), wybrani w ramach konkursu Komisji Europejskiej, którzy podpisali lub podpiszą z Komisją Europejską stosowną umowę o dofinansowanie.
Więcej informacji w Dokumentach
Kryteria wyboru projektów
Ile możesz otrzymać?
Możesz otrzymać 50% kosztów kwalifikowanych.
Środki przeznaczone na dofinansowanie projektów w naborze to 245 mln zł.
Nie masz pewności, czy to odpowiedni program finansowania dla twojej firmy?
Napisz lub zadzwoń na infolinię
Dokumenty
-
Ogłoszenie o naborze
obowiązuje od dnia 11.05.2023 r. -
Regulamin Wyboru Projektów
obowiązuje od dnia 5.10.2023 r. -
Wymogi minimalne dla umowy lub porozumienia o partnerstwie - obowiązuje od 1.09.2023 r.
Zał. nr 1 do Regulaminu Wyboru Projektów -
Kryteria wyboru projektów
Zał. nr 2 do Regulaminu Wyboru Projektów -
Słowniczek - obowiązuje od dnia 5.10.2023 r.
Zał. nr 4 do Regulaminu Wyboru Projektów - Pobierz wszystko
-
Wzór umowy o dofinansowanie projektu - obowiązuje od 5.10.2023 r.
Zał. nr 3 do Regulaminu Wyboru Projektów -
Wniosek o dodanie osoby zarządzającej projektem
obowiązuje od dnia 5.10.2023 r. - Pobierz wszystko
-
Wyciąg z zapisów Podręcznika w zakresie informacji i promocji
Zał. nr 4 do Umowy -
Wzór oświadczenia o spełnianiu kryteriów MŚP
Zał. nr 6 do Umowy -
Proponowane pomniejszenia dofinansowania w zakresie obowiązków komunikacyjnych beneficjentów FE
Zał. nr 5 do umowy - Pobierz wszystko
- Oświadczenie o niepozostawaniu w zw. małżeńskim
- Oświadczenie o aktualności danych
- Oświadczenie w związku z agresją Rosji wobec Ukrainy
- Oświadczenie o wysokości pomocy de minimis
- Oświadczenie współmałżonka - zgoda na zawarcie umowy
- Lista dokumentów do umowy - obowiązująca od 1.08.2023 r.
- Oświadczenie dla jst
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
- Oświadczenie do prowadzenia rachunku bankowego przeznaczonego do rozliczeń projektu - obowiązujące od 1.08.2023 r.
- Deklaracja wekslowa - osoby fizyczne
- Deklaracja wekslowa - osoby prawne
- Wzór weksla in blanco
- Instrukcja składania zabezpieczenia - weksel
-
Instrukcja użytkownika SL2021 – obszar Projekty
Wersja dla Beneficjenta - Pobierz wszystko
- Regulamin Wyboru Projektów obowiązywał do 5.10.2023
- Słowniczek obowiązywał do 5.10.2023
- Lista dokumentów do umowy - obowiązująca do 31.07.2023 r.
- Regulamin Wyboru Projektów - obowiązywał do dnia 26.07.2023 r.
-
Wzór wniosku o dofinansowanie projektu - obowiązywał do dnia 28.03.2023 r.
Projekt wniosku o dofinansowanie, którego finalna wersja elektroniczna zostanie udostępniona wraz z instrukcją jego wypełniania w dniu rozpoczęcia naboru - Ogłoszenie o naborze - obowiązywało do dnia 19.04.2023 r.
- Regulamin Wyboru Projektów - obowiązywał do dnia 19.04.2023 r.
- Wzór umowy o dofinansowanie projektu Zał. nr 3 do Regulaminu Wyboru Projektów - obowiązywał do dnia 10.05.2023 r.
- Ogłoszenie o naborze - obowiązywało do dnia 11.05.2023
- Regulamin Wyboru Projektów - obowiązywał do dnia 11.05.2023 r.
-
Proponowane pomniejszenia dofinansowania w zakresie obowiązków komunikacyjnych beneficjentów FE - wersja niedostosowana do WCAG
Zał. nr 5 do umowy -
Wzór umowy o dofinansowanie projektu - obowiązujący od 10.05.2023 do 31.08.2023 r.
Zał. nr 3 do Regulaminu Wyboru Projektów -
Wymogi minimalne dla umowy lub porozumienia o partnerstwie - obowiązujący do 31.08.2023 r.
Zał. nr 1 do Regulaminu Wyboru Projektów -
Wzór umowy o dofinansowanie projektu - obowiązujący do 4.10.2023 r.
Zał. nr 3 do Regulaminu Wyboru Projektów - Pobierz wszystko
FAQ
W załączniku, dotyczącym wymogów minimalnych dla umowy lub porozumienia o partnerstwie, są wskazane obowiązki stron, kto jest podmiotem wiodącym, na jakich zasadach będą transferowane środki. Zapisy tego załącznika abstrahują od kwestii powołania konsorcjum, odnoszą się już do etapu, gdy umowa konsorcjum jest już podpisana. Należy zapewnić, że mechanizmy wewnętrzne konsorcjum są zgodne z ustawą wdrożeniową – to jest przedmiotem kontroli przed podpisaniem Umowy o dofinansowanie, nie zaś podczas oceny wniosku o dofinansowanie.
Umowa konsorcjum musi być zawarta na czas składania wniosku o dofinansowanie.
Zmiany składu konsorcjum, zmiany partnerów będą wymagały również zgody Ministerstwa Rozwoju i Technologii, które prowadziło etap prekwalifikacji.
Zmiany, które dotyczą usług, wskaźników, kwot, itd., muszą zostać w pierwszej kolejności zaakceptowane przez Komisję Europejską.
Najlepsze rozwiązanie to takie, gdy EDIH wprowadzi zmiany do Grant Agreement, przed złożeniem aplikacji do PARP w ramach FENG lub co najmniej przed zawarciem umowy. Jednak nawet po podpisaniu umowy, jest możliwość wprowadzania zmian.
O koszty pośrednie (7%) można wnioskować już w pierwszym wniosku o płatność, ponieważ będą się odnosić do wydatków bezpośrednich, które zostaną wykazane w tym wniosku. W sytuacji, gdy zatwierdzona zostanie niższa kwota wydatków kwalifikowalnych niż deklarowana przez Beneficjenta, wówczas wartość 7% kosztów pośrednich będzie liczona od zatwierdzonej kwoty wydatków bezpośrednich na poziomie danego wniosku.
Składając wniosek o płatność, EDIH przedstawia koszty rzeczywiście poniesione w danym okresie sprawozdawczym i dolicza 7% tych kosztów. Obliczone w ten sposób koszty traktowane są jako wydatki poniesione. Koszty pośrednie są rozliczane metodami uproszczonymi. Tutaj nie ma obowiązku zbierania ani opisywania dokumentów księgowych, aby potwierdzić, że poniesione zostały wydatki na koszty pośrednie. W przypadku uznania części wydatków za niekwalifikowalne, koszty pośrednie nadal będą stanowiły 7% kwoty wydatków, uznanych za kwalifikowalne. Koszty pośrednie (7%) także muszą zostać wytransferowane do MŚP.
Tak. Płatności z wyodrębnionego rachunku bankowego do obsługi płatności zaliczkowych mogą być dokonywane wyłącznie na wydatki kwalifikowalne w ramach projektu. W przypadku poniesienia przez EDIH wydatków kwalifikowalnych ze środków własnych, EDIH jest uprawniony do przekazania ze środków zaliczki kwot odpowiadających dofinansowaniu poniesionych kosztów kwalifikowanych. Wydatki należy przedstawić jako kwalifikowalne w prawidłowej proporcji do rozliczenia.
Środki trwałe będą rozliczane według faktycznie poniesionych wydatków. Muszą zostać wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz przedstawione do rozliczenia ze wskazaniem proporcji korzystania w ramach usług MŚP i innych (np. JST, jeżeli dotyczy).
Postęp finansowy powinien się zbiegać z postępem rzeczowym. Usługi dla MŚP, które mają być świadczone w dłuższym terminie, powinny być podzielone na etapy (konieczne odpowiednie zapisy w umowie z MŚP).
Jeżeli usługa będzie podzielona na etapy i kolejne etapy będą wynikać z umowy z MŚP, to PARP będzie rozliczać koszty na bieżąco. PARP nie planuje rozliczać usług jedynie po ich zakończeniu, jednak przedstawiona przez EDIH dokumentacja powinna takie etapowe rozliczanie uzasadniać.
Beneficjent (lider/partnerzy) może ponosić koszty ze środków własnych, jednak w momencie ich przedstawienia do rozliczenia musi zostać zachowany podział 50%/50% z FENG i DEP (dotyczy kosztów wyłącznie w zakresie MŚP).
W celu zachowania płynności wydatków EDIH, kwalifikowalność jest rozważana na moment ich rozliczania, a nie na moment ich poniesienia. Podczas składania wniosków o rozliczenie poniesionych kosztów, koszty muszą być zaksięgowane zgodnie z podziałem 50/50 (przy założeniu, że z usług korzystają wyłącznie MŚP).
W ramach jednego wniosku o płatność Beneficjent może wnioskować o rozliczenie zaliczki, refundację i kolejną transzę zaliczki. Rozliczenie zaliczki następuje poprzez rozliczenie kosztów rzeczywistych bądź ich zwrot. Łączna kwota dofinansowania w formie zaliczki nie może przekroczyć 90% dofinansowania. Należy rozważnie podzielić wnioskowane transze zaliczki, aby móc je rozliczyć. Jeżeli jakaś kwota zaliczki nie zostanie rozliczona, EDIH będzie musiał dokonać zwrotu nierozliczonej zaliczki, zaś ta kwota pomniejszy pulę dostępnej zaliczki (nie wraca do puli zaliczki dostępnej dla EDIH).
Należy wnioskować o takie kwoty zaliczki, które są możliwe do rozliczenia w okresie sprawozdawczym.
Mówiąc o dofinansowaniu mamy na myśli jedynie wydatki kwalifikowalne, a w przypadku, gdy Beneficjent może odzyskać VAT jest on wydatkiem niekwalifikowalnym i jest ponoszony poza DEP i FENG.
Granicę pomiędzy budżetem FENG i FERC ustala EDIH, który dokonuje podziału usług między JST a MŚP.
Zamówienia powinny być sumowane w ramach podmiotu Zamawiającego.
Polecane poradniki, raporty i katalogi