Pomiń nawigację

23 stycznia 2023 r.

Śląsk – kopalnia pomysłów na biznes

W województwie śląskim firmy odkrywają nie tylko podziemne surowce, ale też innowacje i nowe rynki. Jak wynika z danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, region ten to prawdziwe zagłębie biznesu, bogaty w innowacyjne i przedsiębiorcze pomysły, które na co dzień, krok po kroku, zmieniają świat. A wszystko dzięki środkom pozyskanym z Funduszy Europejskich.

Śląski przemysł w ogólnej świadomości kojarzy się przede wszystkim z działalnością wydobywczą. Zagłębiając się jednak w temat działalności biznesowej w regionie, można przekonać się, że śląscy przedsiębiorcy sięgają także po nowatorskie, różnorakie rozwiązania na miarę współczesnych czasów. Namacalnym tego dowodem są projekty, które pozyskały dofinansowania z Funduszy Europejskich w ramach Programu Inteligentny Rozwój (POIR).

Technologie nie z tej Ziemi

To właśnie na Śląsku mieści się KP LABS – firma, która łączy naukę z biznesem w obszarze nowych technologii kosmicznych. Aspiracją założycieli jest przyspieszanie podboju kosmosu poprzez tworzenie autonomicznych systemów do obsługi robotów oraz rozwoju technik z dziedziny Obserwacji Ziemi (ang. Earth Observation – EO). Stworzone przez programistów narzędzie DeepFlow jest rozwiązaniem, które pozwala na automatyczną analizę bardzo dużych zbiorów danych, z jakimi mamy do czynienia w przypadku zdjęć satelitarnych. Oprogramowanie pozwala odkrywać powtarzalne wzorce na tysiącach obrazów i stosuje mechanizmy ich korekcji. Technologia ma potencjał biznesowy znacznie wykraczający poza granice kraju, dlatego firma zwróciła się z wnioskiem o wsparcie promocji oprogramowania na rynkach zagranicznych w ramach konkursu „Go to Brand” POIR. Celem KP LABS była intensyfikacja działalności eksportowej. Na realizację działań promocyjnych przedsiębiorstwo otrzymało blisko ćwierć miliona złotych z budżetu Unii Europejskiej (UE).

Bardziej przyziemnym – i to dosłownie – lecz równie intrygującym przykładem jest technologia pochodząca z Katowic. System identyfikacji uderzeń piłki tenisowej o ściankę treningową wraz z grą komputerową, bo to o nich mowa, powstały za sprawą dofinansowania z konkursu „Bony na innowacje” POIR, skierowanego do małych i średnich przedsiębiorstw. Firma ADECO, twórca parabolicznych ścianek tenisowych dedykowanych do gry jednoosobowej, przeznaczyła ponad 226 tys. zł z Funduszy Europejskich na zaprojektowanie i stworzenie prototypu, a w kolejnym kroku – na wdrożenie do oferty produktowej systemu sensorów, monitorujących ruch piłki tenisowej. Wodoodporny system, certyfikowany normą IP, jest odporny na uderzenia oraz zamocowany w sposób uniemożliwiający kradzież i przypadkowe zniszczenie. Urządzenia są kompatybilne z oprogramowaniem w formie aplikacji na telefon, która umożliwia użytkownikom dobór odpowiedniego trybu treningowego, by doskonalić grę w tenisa poprzez rozwijanie konkretnych umiejętności, takich jak np. zwinność czy celność. Możliwy jest także tryb gry tenisowej z wirtualnym przeciwnikiem. Rozwiązanie jest świetnym przykładem tego, jak technologia tworzy innowacje, a także wpływa na konkurencyjność firm.

Rozwiązania i promocja dla medycyny

Health Assistance Technology to z kolei śląska firma skoncentrowana na tworzeniu rozwiązań, wspomagających kontrolę podstawowych parametrów fizjologicznych człowieka. W szczególności specjalizuje się w obszarze nieinwazyjnego wyznaczania trendów stężenia glukozy we krwi, a tym samym poprawie jakości życia osób chorych na cukrzycę. Rozwiązania proponowane przez firmę, pozwalają lepiej kontrolować potencjalnie niebezpieczne dla życia wahania poziomu glukozy. Chcąc wprowadzić kolejne ulepszenie swoich usług, przedsiębiorstwo zgłosiło chęć udziału w konkursie „Bony na innowacje” POIR. Planowane rozwiązanie, czyli stworzenie systemu antropotechnicznego, bezinwazyjnego monitorowania zmian stężenia glukozy z wykorzystaniem technologii klasy wearable – Gluco-Trend-System, zdobyło w ten sposób prawie 290 tys. zł dofinansowania z Funduszy Europejskich. Jak podkreślają właściciele firmy, środki pozwoliły na przeprowadzenie prac badawczych w zakresie aparatury, sprzętu i przetwarzania danych, a także na powstanie kilku prototypów nowych urządzeń. Pacjenci cukrzycowi zyskali z kolei system, który w prostej aplikacji na telefon wizualizuje wahania poziomu glukozy i z wyprzedzeniem sygnalizuje im wszelkie niepokojące zmiany, zagrażające ich życiu i zdrowiu.

Program Inteligentny Rozwój to także szansa dla śląskich firm medycznych na rozpromowanie posiadanych już rozwiązań. Przykładem beneficjentów programu „Go to Brand” jest polski producent innowacyjnych urządzeń do poprawy szybkości reakcji, koordynacji oraz koncentracji Blink.Pro, a także Mustaf Medical, rodzinna firma produkująca jednorazowe artykuły dla medycyny i kosmetyki.

Blink.Pro swoje rozwiązania kieruje do pacjentów po urazach neurologicznych czy będących w okresie rekonwalescencji po zaistnieniu tzw. „mgły mózgowej”, jak również do sympatyków sportu profesjonalnego (szczególnie motoryzacyjnego) i amatorskiego. Urządzenia pozwalają użytkownikom m.in. na poprawę refleksu, prostych zdolności psychomotorycznych, koordynacji wzrokowo-ruchowej i ogólną poprawę funkcji układu nerwowego. Dzięki udziałowi w konkursie firma zrealizowała działania promocyjne w regionie Zatoki Perskiej, co zaowocowało nowymi kontraktami biznesowymi, a tym samym uruchomieniem nowego kierunku eksportowego.

Istniejąca na rynku od 30 lat marka Mustaf Medical również skoncentrowała się na reklamie na perspektywicznych rynkach eksportowych, wsród których znalazły się m.in. Zjednoczone Emiraty Arabskie czy Stany Zjednoczone. Ponad 394 tys. zł z budżetu UE pokryło koszty działań promocyjnych polskich wyrobów medycznych, efektem czego nastąpił wzrost konkurencyjności firmy, nawiązanie nowych kontraktów i wzrost przychodów ze sprzedaży zagranicznej. Wśród promowanych produktów znalazły się jednorazowe podkłady higieniczne podfoliowane i celulozowe, śliniaki i serwety.

Zrównoważona gospodarka odpadowa

„Bony na innowacje” przyciągnęły też uwagę firmy związanej z przetwórstwem odpadów sztucznych. ECO-WORLD Plastics Recycling istnieje od 2001 r. i specjalizuje się w przetwarzaniu jednorodnych odpadów folii, w szczególności poprodukcyjnych i poużytkowych, pochodzących z selektywnej zbiórki oraz zbieranych w przedsiębiorstwach. Cykl życia odpadów jest zamykany poprzez wytwarzanie regranulatu polietylenu, gotowego do dalszego przetwarzania przez producentów folii i worków na śmieci. Firma planowała wdrożenie technologii wytwarzania standaryzowanego kompozytu w formie regranulatu z odpadowych, niejednorodnych tworzyw sztucznych, wypracowanej przez Wydział Inżynierii Materiałowej i Informatyki Politechniki Częstochowskiej. Dzięki zgłoszeniu się do konkursu, przedsiębiorstwo otrzymało na ten cel 360 tys. zł dofinansowania. Wynikiem prac wdrożeniowych był zakup dwóch układów technologicznych, a tym samym powstanie nowego produktu, spełniającego cechy innowacji. Jak podkreśla firma, realizacja projektu miała charakter inwestycji początkowej, w formie zwiększenia zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu.

 

Więcej o projektach realizowanych w ramach Funduszy Europejskich dowiesz się na stronie Przewodnika po sukcesach polskich firm.

Pliki do pobrania

Opublikowano: 23.01.2023 12:26
Poprawiono: 23.01.2023 11:29
Modyfikujący: marek_rzewuski
Udostępniający: marek_rzewuski
Autor dokumentów: