Pomiń nawigację

11 stycznia 2023

Obowiązki sklepów internetowych prowadzących handel w UE – ochrona konsumentów i środowiska. Rozmowa z ekspertem

Udostępnij

Rynek e-commerce niesie szereg korzyści, ale też potencjalnych trudności dla firm. Z jednej strony e-sklepy,  za pośrednictwem Internetu, mogą dotrzeć do szerszej grupy klientów, niż ich tradycyjne odpowiedniki, i właśnie ten aspekt powoduje, że taka forma handlu jest bardziej atrakcyjna. Z drugiej strony, firmy handlujące w sieci napotykają przeszkody, których nie ma w handlu tradycyjnym.

W trakcie nagrania zostaną omówione zagadnienia związane z: handlem elektronicznym w UE,  obowiązkiem informacyjnym ciążącym na sprzedającym, prawem do odstąpienia od umowy, opiniami klientów, ochroną środowiska i ekologicznością towarów.

Rozmowa została przeprowadzona przez dziennikarkę Justynę Dżbik-Kluge z Weroniką Herbet-Homendą, z kancelarii BWHS.

Pytanie: - „Złóż zamówienie z obowiązkiem zapłaty” Czy takie sformułowanie jest prawidłowe? Ekspert odpowiada: - Taki przycisk świadczy o tym, że przedsiębiorca należycie wypełnia przepisy ustawowe. W przypadku złożenia zamówienia, czyli zawarcia umowy, rodzi to po stronie konsumenta obowiązek zapłaty ceny za dany produkt. W takim przypadku ustawodawca wymaga, żeby było to odpowiednio oznaczone sformułowaniem „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”. Może to być też sformułowanie równoważne. Natomiast koniecznie trzeba wskazać na ten element odpłatności. Były już decyzje prezesa UOKiK, w których przedsiębiorca spotkał się z zarzutem naruszenia zbiorowych interesów konsumentów poprzez właśnie pominięcie tego etapu składania zamówienia.

Film szkoleniowy został przygotowany w ramach sieci Enterprise Europe Network. Zobacz, jak pomagamy!

Chcesz się rozwijać, ale nie masz czasu na kurs? Posłuchaj innych rozmów z ekspertami, które zainspirują Cię do działania i wprowadzania zmian w Twojej firmie. Więcej…

Zobacz rozmowę:

Zagadnienia poruszone podczas rozmowy:

  1. Zagrożenia i nowe możliwości dla firm. 2:30
  2. Różnicowanie geograficzne i geo-blokowanie. 10:50
  3. Internetowe platformy handlowe, a ochrona konsumentów. 15:42 oraz 45:55
  4. Obrót konsumencki i profesjonalny. 19:20
  5. Umowa online, a handel transgraniczny. 23:38
  6. Regulamin e-sklepu i obowiązek informacyjny. 25:08
  7. Potwierdzenie zawarcia umowy. 36:46
  8. Dropshipping. 40:00
  9. Zobowiązanie do zapłaty. 42:58
  10. Plasowanie ofert, algometryczne ustalanie cen i status kontrahenta. 46:38
  11. Odstąpienie od umowy. 49:48
  12. Opinie użytkowników. 01:04:52
  13. Green marketing, a greenwashing. 01:12:05

Zachęcamy do zapoznania się z prezentacją, która jest dostępna na dole strony.

Zapraszamy do kontaktu z ośrodkiem Enterprise Europe Network działającym przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Nasz e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..


Prowadzisz lub chciałbyś założyć e-sklep? Zobacz:


Ośrodek Enterprise Europe Network, działając razem z Centrum Rozwoju MŚP, zaprasza do skorzystania z bezpłatnych materiałów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Unii Europejskiej i Polski:

Pliki do pobrania

  • Prezentacja

    Obowiązki sklepów internetowych prowadzących handel w UE – ochrona konsumentów i środowiska

  • Program

    Obowiązki sklepów internetowych prowadzących handel w UE – ochrona konsumentów i środowiska

Zobacz więcej podobnych artykułów