Pomiń nawigację

22 listopada 2021

O edukacji STEAM i jak na niej zarabiać – rozmowa z Karolem Górnowiczem, CEO Skriware [podcast CRMŚP]

Udostępnij

Karol Górnowicz, prezes Skriware, opowiada o tym jak dołączył do firmy produkującej proste drukarki 3D i zmienił kierunek jej rozwoju łącząc druk 3D, robotykę oraz programowanie w jeden spójny system do nauczania w schemacie STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Maths). Nie obrał tej drogi bez powodu – szkolnictwo potrzebuje nowego podejścia do nauczania, które będzie odpowiadało na oczekiwania współczesnego rynku pracy, co już znajduje odzwierciedlenie w zapotrzebowaniu na technologie dla edukacji. W 2020 roku globalny rynek edtech był wart 89 mld dolarów, a zrewidowane przez COVID-19 prognozy wskazują na jeszcze większą dynamikę wzrostu tej branży – o blisko 20 procent rocznie w ciągu najbliższych sześciu lat.

W rozmowie z prezesem Skriware poruszamy m.in. takie wątki jak specyfika rynku edukacyjnego, w większości państw świata podlegającego głównie pod prawo zamówień publicznych, pytamy też o wyzwania związane z wchodzeniem na rynki zagraniczne oraz o istotę nawiązywanych partnerstw biznesowych.

Karol Górnowicz mówi też o tym, co go motywuje do działania i dlaczego warto zostać przedsiębiorcą.

O specyfice rynku edukacyjnego…

– Rynek edukacyjny jest super rozdrobniony. Na przykładzie naszego sąsiada, Niemiec – każdy land  ma własną podstawę programową. U nas ta podstawa jest narodowa, ale są przykłady wielu innych krajów, gdzie podstawa programowa jest bardzo lokalna. Podczepiane są pod nią różne materiały, procedury i standardy. W Stanach Zjednoczonych tych podstaw programowych jest tyle, ile dystryktów, czyli około dwóch tysięcy. Na pierwszy rzut oka to brzmi jak coś, co uniemożliwia skalowanie, ale tak nie jest  – mówi Karol Górnowicz w rozmowie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

O motywacji do działania…

– Po pierwsze chciałem coś zmienić w edukacji. Po drugie chciałem się sprawdzić w środowisku biznesowym, bo pomysł założenia własnej firmy zawsze krążył mi po głowie. (…) Dostałem taką szansę. Warunki faktycznie były ekstremalne: nikt o tym produkcie nie słyszał, zespół był przestraszony i nieświadomy. Ja również, z perspektywy czasu, byłem całkowicie zielony. Polecam wszystkim słuchaczom ścieżkę przedsiębiorczości. To jest lekcja życia, pokory, wytrwałości, cierpliwości. Wiele razy porażkę trzeba przełknąć, bo na niej człowiek się uczy. (…) Moment na zakładanie firmy jest [teraz] bardzo dobry. Funduszy, chociażby z Państwowego Funduszu Rozwoju, na wczesnym etapie na finansowanie innowacyjnych firm i startupów jest  bardzo dużo, więc warto spróbować. Być może dzięki temu powstanie jakiś inny fajny biznes edtechowy, z którym będę miał okazję współpracować w przyszłości. Kto wie? – .

Poniżej wysłuchasz całej rozmowy z Karolem Górnowiczem, CEO Skriware.   

„Różne oblicza biznesu” to cykl podcastów Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przygotowywanych w ramach projektu Centrum Rozwoju MŚP. Naszymi gośćmi są eksperci oraz przedsiębiorcy, z którymi rozmawiamy o wyzwaniach związanych z rozwojem biznesu. Rozmawiamy m.in. o inspiracjach i pomysłach na biznes, strategiach i modelach biznesowych, szukaniu przewag konkurencyjnych i tworzeniu innowacji, a także o wyzwaniach związanych ze skalowaniem i wchodzeniem na zagraniczne rynki.

Zobacz więcej podobnych artykułów