Pomiń nawigację

8 listopada 2021

Jak z pasji do języków obcych i gier stworzyć biznes, który działa globalnie. Rozmowa z Bartoszem Lewandowskim, CEO Roboto Global [podcast CRMŚP]

Udostępnij

Bartosz Lewandowski, prezes i założyciel Roboto Global oraz Roboto Sound, opowiada o tym jak z pasji do języka angielskiego i gier komputerowych rozwinąć biznes, który działa globalnie. Podejmowanie trafnych decyzji – wykorzystywanie nowinek technologicznych jako przewagi konkurencyjnej, mądre skalowanie oraz postawienie silnego nacisku na budowanie i utrzymywanie relacji z kluczowymi klientami – pozwoliło Roboto rozwijać się organicznie i zachować całkowitą niezależność. To obecnie jedyna w kraju firma z branży lokalizowania gier (lokowanie gier w kontekście językowym i kulturowym), która zachowała w stu procentach polski kapitał i finansowała się wyłącznie z bieżących zysków.

Wśród klientów Roboto Global, które na stałe zatrudnia około stu osób, znajdziemy zarówno dużych wydawców gier z Polski i zagranicy, jak i średnich oraz małych deweloperów, czyli tzw. indies.

O początkach…

– Miałem rosnącą pulę zleceń, które wykonywałem z domu razem z grupą przyjaciół ze studiów. Udało nam się nawiązać współpracę z CD Projektem, który wtedy był jeszcze dystrybutorem gier komputerowych, a nie producentem. To były czas sprzed pierwszego „Wiedźmina”.  Żeby zacząć się skalować, musiałem wyjść z domu, wynająć biuro, zatrudnić pracowników na stałe i zobaczyć czy umiem to robić tak bardziej na poważnie, a nie na zasadzie chałupniczego tłumaczenia gier – mówi Bartosz Lewandowski w rozmowie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

O rozwoju biznesu…

– Od początku rozwijania biznesu postawiłem sobie za główny cel, żeby nie być uzależnionym nawet od największego, ale jednak jednego bądź dwóch klientów, bo wiadomo jakie to ryzyka za sobą niesie. Tracisz klienta – tracisz 70 procent swojego przychodu. Chwieje to fundamentami całego twojego przedsięwzięcia. (…) Po kolei zbierałem (zlecenia na) lokalizacje od wszystkich możliwych wydawców i dystrybutorów w Polsce. Po pewnym czasie stwierdziłem, że trzeba wyjść dalej, na zewnątrz, poza granice Polski – .

Poniżej wysłuchasz całej rozmowy z Bartoszem Lewandowskim, CEO Roboto Global oraz Roboto Sound.         

„Różne oblicza biznesu” to cykl podcastów Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przygotowywanych w ramach projektu Centrum Rozwoju MŚP. Naszymi gośćmi są eksperci oraz przedsiębiorcy, z którymi rozmawiamy o wyzwaniach związanych z rozwojem biznesu. Rozmawiamy m.in. o inspiracjach i pomysłach na biznes, strategiach i modelach biznesowych, szukaniu przewag konkurencyjnych i tworzeniu innowacji, a także o wyzwaniach związanych ze skalowaniem i wchodzeniem na zagraniczne rynki.

Zobacz więcej podobnych artykułów